Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG) 2014

Hello! Dah lama tak update blog ni.. :) Busy ngn study pe smua. Since aku dah cuti sem ni, khdpn harian aku pun menjadi teramat2 lah boring, so ku pun nak update la blog aku yg x berapa nak famous ni kan. Hehehe..

So, bykla yg berlaku masa cuti sem ni. Nak dijadikan cerita aku dapat UKCG( Ujian Kelayakan Calon Guru). Masa ni, ntahlah. Tak ada perasaan masa my daddy gtau psl ni kat aku. So, I just follow the flow la.
 
UKCG aku pada 14/4/2014. So, aku dapat tau yg cara pemilihan diaorg dah lain dah utk tahun 2014. Sebab dulu tak ada pun Ujian Kecergasan Fizikal p tahun ni ada. Aku punya tempat kat Institut Perguruan Batu Lintang. Punyalah awal aku get ready utk pergi sana. Pukul 6.30 dah bergerak dah..then pukul 7.15 mcm tu ku dah sampai. Dia start pukul 8.30. Jadi aku tggulah kan. 

Lps tu, pergilah daftar. Jangan lupa plak bawa segala dokumen yg disuruh bawa. Nanti tak pasal2 kelam kabut. Jangan lupa bawa pen, pemadam and pensil! And, korang punya pakaian mestilah pakai baju lengan panjang putih yang BERKOLAR, seluar sukan warna hitam atau biru dan berkasut sukan. Bagi perempuan, IKAT RAMBUT tu kemas2 k? And, nak dijadikan cerita, dalam surat tu, dia just kata perempuan pakai baju lengan panjang warna putih. P masa ku dah sampai kat sana, tiba2 ada fasilitator ni tegur sorg bdk pmpuan ni yg tak pakai baju berkolar and diminta tukar pakaian wpun dlm surat tu tak ada pun dia kata pakai baju berkolar. So, dlm hati aku..fuhhhh...nsib baik gaklah aku pkai baju berkolar. So, kalau nak slmt pkai je BAJU LENGAN PANJANG PUTIH YANG BERKOLAR. Nasib baik gaklah bapa aku cikgu kan..so dia taulah psl bnda ni.

Lps pendaftaran tu, korg akan dibawa pergi ke dewan untuk Ujian Bertulis. Bkn TULIS apa2 pun..lorekkan jwpn je pun. P JGN PANDANG RINGAN ujian ni k. Dia punya soalan tu tanya sama ada WAJAR atau TAK WAJAR tentang situasi yg diberikan. Sound easy, right? Yup! Easy..but yet, you have to answer 195 QUESTION in 45 minutes. So, pandai2lah korg atur korg punya masa tu, nti tak psl2 byk soalan yg korg tak jwb lagi. Dia ada dua bahagian. Bahagian A ada 135 soalan n Bahagian B ada 60 soalan. Pandai2lah bahagikan masa ye. KENA JAWAB SEMUA SOALAN TU! 

So, lps habis jawab Ujian Bertulis tu, korg akan pergi utk Ujian Kecergasan Fizikal. P masa tu korg akan dibahagi dlm group. So, tak semuanya yg akan masuk. Korg punya berat and tinggi akan diambil. BMI korg akan dikira. Lps tu..korg akan ada ujian bleep..and byk g la. Takdala byk sgt. Dia ada 5 section. Sorilah ya, aku pun dh tak ingat apa nama utk setiap section tu. Yg ku ingat ada ujian bleep. BUAT BAIK2 LAH K utk setiap section tu...sbb ada markah akan diberi. So, lps habis semua tu, korg blh balik..and tggu plak utk keputusan panggilan temuduga. Utk tahun ni, temuduga dia dah tak dilakukan sama hari dgn UKCG. Hari utk UKCG lain, hari utk temuduga pun lain. So, kiranya UKCG ni yg akan menentukan sama ada korg layak utk temuduga atau tak. Byk stage dia kan nak melayakkan korg msuk IPG? 

Nak jadi seorang guru skrg ni bkn mudah. SGT2 TAK MUDAH. Utk Sarawak, calon yg dpt 5A dan ke atas je lyk memohon n utk Semenanjung 7A ke atas. So, DO YOUR BEST. Sbb, bila korg terpilih msuk IPG ni, byk advantage yg korg dapat. Lps korg hbis IPG ni, korg punya future terjamin sbb lps korg kuar je korg terus akan dapat kerja...gaji permulaan korg pun dah gempak2. So...buat betul2. :D 

ALL THE BEST!

Comments

  1. doa2kan saya sama utk tahun ni terima kasih atas pengalaman tu ye , thanks

    ReplyDelete
  2. hai.. mok nanya.. perlu embak beg kah masa ukcg tok? kedak beg pakei nyimpan dokumen2 nok perlu diembak ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.. sorry lmbt gilak rply. Trpulang dkt ktk. Tapi kmk prefer mbak file jak la. lbih sng. Tapi ikut keselesaan ktk. mok mbak pun blh sik mok mbak pun blh. Asal ktk jaga beg ktk ya klak.sorry late, mybe ktk dh pegi dh ukcg ya..btw all the best! 😊

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Belajar bahasa Kenyah | Dalam bentuk perbualan | 2020

Jom Belajar Bahasa Kenyah! -Part 5-

Jom Belajar Bahasa Kenyah! Part 4