Belajar bahasa Kenyah | Dalam bentuk perbualan | 2020

Hi! Inu denga? Lama dah tak update tentang belajar bahasa Kenyah. Sebenarnya saya tak sangka banyak yang berminat nak belajar bahasa Kenyah. Jadi kalau ada antara kamu yang tengah baca ni sebab mahu belajar bahasa Kenyah, terima kasih sangat-sangat sebab kamu ada usaha mahu belajar bahasa Kenyah dan terima kasih juga sebab sudi baca blog saya yang tak seberapa ni. Tiga tawai!

Saya sudah share bahasa Kenyah yang basic di post saya yang lain. Jadi untuk post yang ini, saya share perbualan dalam bahasa Kenyah. Mungkin ada ayat yang berulang di post saya yang lain juga, jadi saya minta maaf okay. Sekali lagi saya nak bagitau yang bahasa Kenyah yang saya share ni adalah bahasa Kenyah Long Bangan Belaga. Dialek bahasa Kenyah ni adalah berbeza-beza mengikut tempat tapi bunyi dia hampir sama. Okay, saya tahu yang kamu takkan baca ayat2 saya yang panjang ni...jadi jom belajar bahasa kenyah! Perbualan ini saya buat secara random sahaja lah ya.

 Perbualan dalam bentuk pertanyaan :

Apa kamu buat sekarang? - Inu iko ti jakak ini?

Mana ibu bapa kamu? - Kembi wek amei iko?

Berapa harga ini? - Kodak rega ini?

Kenapa mahal sangat? - Oben inu maan alek?

Kenapa kamu selalu pergi sana? - Oben inu iko peging alek tei kino?

Dekat mana kamu ambil ni? - Kembi iko alak ini?

Mana pergi dia? - Kembi ketei yo?

Kenapa dengan dia? - Oben inu ngen yo?

Dia marah kah? - Yo menget ka?

Apa kerja dia? - Inu kerja yo?

Apa dia buat dekat sini? - Inu yo ti kini?

Siapa dia tu? - Ek yo no?

Mana kamu mahu pergi? - Kembi iko kelok tei?

Apa makanan yang kamu sangat suka makan? - Inu pengoman yak iko kelok alek oman?

Apa kamu mahu makan? - Inu iko kelok oman?

Kamu sudah rasa sihat? - Pek tega no tekak iko?

Di mana kamu beli ni? - Ka kembi iko beli ni?

Sudah balik kah kamu? - Pek olek no iko?

Bila kamu mahu datang sini? - Medan iko kelok tei kini?

Pandai kamu masak? - Njam iko mana?

Sudah kamu masak? - Pek no iko mana?

Sudah bangunkah kamu? - Pek taga no iko?

Belum tidur lagi kamu? - Lo po iko lorok/lundok?

Dekat mana tempat ni? - Ka kembi dale ni?

Sudah berangkat pergi kah kamu? - Pek tei metik no iko?

Sudah pulang kah kamu? - Pek nei sao no iko?

Bila kamu mahu bawa saya keluar? - Medan iko kelok gin ake tei masat?
Macam mana cara mau masak ni? - Kumbin kelok pesak ini?

Macam mana mahu buat ni? - Kumbin kelok ti ini?

Boleh kamu ajar saya? - Sokat iko ajar ake?

Di mana mahu simpan barang ni? - Kembi kelok metei tidi ini?

Di mana kamu tinggal - Kembi iko mokok?

 

Perbualan biasa :

Jangan selalu sangat keluar - Ayen alek tei masat.

Jaga betul-betul barang kamu - Jaga tega tidi iko.

Saya sudah balik - Pek olek no ake

Saya sudah jalan - Pek tei no ake

Saya pergi jalan-jalan dengan kawan - Ake tei masat ngen kawan

Sudah saya makan - Pek ake oman

Saya pandai masak - Njam ake mana

Sudah saya masak - Pek no ake mana

Saya tak ada buat apa-apa hari ni - Bek un ake ti inu tau ini

Belum lagi saya tidur - lo po ake lorok

Sudah bangun saya - pek taga no ake

Tidak saya pandai buat tu - Abek ake njam ti ino

Cuba kamu bagitau saya dulu - Sek iko badak ake ading

Saya baru lepas menyapu - Ake baru lepek mepa

Saya baru lepas lipat kain - Ake baru lepek tapen emba.

Lipat kain tu bagus-bagus - Tapen emba no tega-tega

Saya mahu makan ayam/babi - Ake kelok oman yap/babui

Saya mahu pegi kedai - Ake kelok tei kedei.

Esok saya pergi sana - Nembam ake tei kino.

Itu sahaja buat masa sekarang ya. Terima kasih! 💓

p/s : Ada kawan saya inform yang dia terjumpa blog lain yang copy paste hampir semua ayat saya dan ubah ikut bahasa dia. Tolong jangan copy paste post saya dlm blog ini dan ubah ikut bahasa kamu. Usahakanlah karya kamu dengan menggunakan idea dan ayat kamu sendiri. Bukan dengan ambil jalan senang copy paste apa yang orang sudah buat dan ubah sedikit ikut bahasa kamu. 😇 Tiga tawai.

Comments

  1. Apa bahasa kenyah nya alat kelamin leto

    ReplyDelete
  2. Apa maksud 'eek ngan endo ka' ni?

    ReplyDelete
  3. Kalau "nanti" dalam bahasa kenyah apa ya?

    ReplyDelete
  4. Apa maksud"kita berdua sama sama terangkan" dalam bahasa kenyah

    ReplyDelete
  5. Bahasa kenyah kamu ni campur uma kulit dengan uma baha ka? Kalau boleh saya nak belajar tiyun bahasa uma baha

    ReplyDelete
  6. Bahasa kenyah kamu sama kah dgn kenyah long bangan?

    ReplyDelete
  7. Kenapa bila saya tanya kenyah long bangan, dia cakap x faham certain word

    ReplyDelete
  8. Ada kerja kah kamu..mcam mna nk ckap dlm bhsa kenyah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jom Belajar Bahasa Kenyah! -Part 5-

Jom Belajar Bahasa Kenyah! Part 4