Jom Belajar Bahasa Kenyah! -Part 5-

Hai, inu denga iko? Harep tega tuak udip kem mung yak baca blog ake yak abek berapa ini. 

JOM BELAJAR BAHASA KENYAH! 🎈

Hai kepada anda yang tengah membaca blog saya sekarang. Kalau dah terjumpa blog saya ni mesti lah sebab nak belajar bahasa kenyah kan? Atau pun ada perkataan kenyah yang anda tak tau dan nak tau maksud? Boleh saja ke ruangan komen kat bawah ni kalau ada yang nak ditanya. Mungkin ada yang saya dapat jawab, mungkin ada yang saya tak dapat jawab. Jadi, saya nak minta maaf awal2. Apa2 pun, saya harap apa yang saya kongsikan ini sedikit sebanyak membantu kalian yang nak belajar bahasa kenyah. Jadi di sini saya nak inform awal2 yang bahasa kenyah yang saya kongsikan ini adalah Kenyah dari Long Bangan. Untuk pengetahuan, bahasa kenyah ni lain2 sikit bunyi dia mengikut kampung. Ada yang sama, ada yang tak tapi masih boleh difahami. Sekian sahaja intro saya..selamat belajar bahasa kenyah tuyang2 sekalian. ♥

Bahasa Kenyah (asas/basic)

Satu/One

Sa/Ca

Dua/Two

Dua

Tiga/Three

Telu

Empat/Four

Pat

Lima/Five

Lema

Enam/Six

Nem

Tujuh/Seven

Tujok

Lapan/Eight

Aya

Sembilan/Nine

Pi’en

Sepuluh/Ten

Polok

Kalau utk 11 = polok cha, 12 = polok dua, … begitu juga utk yang seterusnya.
Kalau 20 = dua polok, 21 = dua polok cha, … dan seterusnya. 
Kalau 100 = sa ato, 200 = dua ato, ... dan seterusnya.

Kata nama panggilan dalam Kenyah :

Saya/Me

Ake

Kamu/You

Iko

Kami/We

Amek

Mak/Mother

Wek

Ayah/Father

Amei

Abang/Brother

Seken laki

Kakak/Sister

Seken leto

Adik/Younger brother or sister

Adin laki/leto

Pakcik, makcik/ Uncle, aunt

Amei (nama)/ Wek (nama)

Datuk, nenek / Grandpa, grandma

Pui

Ipar / In law

Sabei

Suami, isteri/ Husband, wife

Sa’it

Perempuan

Leto

Lelaki

Laki

  

Yang ini pula adalah perkataan yang selalu digunakan dalam perbualan harian kita :

Makan/eat

Oman

Minum/drink

Misep

Tidur/sleep

Lorok/lundok

Mandi/shower

Ndok

Kencing/pee

Nyengit

Buang air besar/poop

Lebek

Bangun/wake up

Taga

Jalan/walk

Masat

Berlari/run

Mengasa

Berenang/swim

Nyatung

Berdiri/stand up

Neting

Duduk/sit down

Madung

Ambil/take

Alak

Letak/put

Metei

Simpan

Maong

Baring/lay down

Meken

Bersandar/lay over

Nyendei

Tengok/Look, watch

Na’at

Tutup/close

Mekep

Jangan/don’t

Ayen

Tidak/No

Abek

Ya/yes

Aak

Tak perlu/ No need

Abek ebo

Balik/Back home

Ulik


Ini adalah antara contoh perbualan/conversation dalam bahasa kenyah :

"Saya balik dulu" - "Ake tei ulik ading"

Apa yang kamu nak makan? - Inu yak iko kelok oman?

Dekat mana kamu sekarang ini? - Ka kembi iko jaka' ini?

Jaga-jaga diri tu bila jalan" - "Tega-tega ketei masat no

Kamu sudah mandi?- Lepa iko ndok?

Kamu sudah makan? - Lepa iko oman?

Rindu betul saya dengan kamu - "Menuk/bimbin lan ake kuma iko

Saya rindu kamu - Ake menuk/bimbin iko

Jangan tunggu saya - Ayen pengak ake

Jangan pergi kacau orang lain - Ayen tei ngaseu keronan sena'an.

Jaga hati orang - Jagak kemet dulu

Belajar bagus-bagus - Belajan tega-tega

Pergilah kamu tidur" - "Tei na iko lorok"

Jangan buat jahat - Ayen ti jaat

Ake kelok tei olek - Saya mahu pergi balik

Ake kelok tei ngen iko - Saya mahu pergi dengan kamu

Inu yak iko kelok? - Apa yang kamu mahu?

Kamu sudah makan? - Pek iko oman?

Tei na iko lundok ading - Pergilah kamu tidur dulu

Paget sekolah po iko? - Masih sekolah/belajar kah kamu?

Medan iko kelok nei la? - Bila kamu mahu datang lagi?

Ake kelok badak iko - Saya mahu beritahu kamu

Pek un sait no iko? - Sudah ada suami/isteri kah kamu?

Bakè iko ino? - Girlfriend/Boyfriend kamu kah itu?

Nei na kini laa dao iko un cuti - Pergilah sini lagi kalau ada cuti

Kembi tilung endok? - Mana bilik mandi?

Kembi ilu lorok? - Mana kita tidur?

Tei kembi ilu? - Pergi mana kita?

Tei palak sekanak - Pergi melawat saudara

Madung no ading - Duduklah dulu

Tei oman ading - Pergi makan dulu

Iko tei kembi? - Kamu pergi mana?

Ayen majok alek - Jangan lama sangat

Ayen menget - Jangan marah

Ek yak ngen iko ino? - Siapa yang dengan kamu itu?

Mayung tekak ake ni - Demam rasa saya ni

Medan iko olek? - Bila kamu balik?

Ek ngadan wek/amei iko? - Apa nama mak/bapa kamu?

Kodak umun iko? - Berapa umur kamu?

Ake pek kerja - Saya sudah bekerja

Ake kerja ka Kuching - Saya bekerja di Kuching

Ake mokok ka Kuching - Saya tinggal di Kuching

Ake sin Kuching - Saya dari Kuching

Nei jakek tuak - Datang sekejap saja

Ake tei olek ading - Saya pergi balik dulu

Pek tega na tekak iko? - Sudah okay rasa kamu?

Misep kadok sungei - Minum banyak air

Pek iko oman ubat? - Sudah kamu makan ubat?

Iko sin bi? - Kamu dari mana?

Kembi iko mokok? - Di mana kamu tinggal?

Kembi omak iko? - Di mana rumah kamu?

Pek majok iko kini? - Sudah lama kamu sini?

Ayen sa'è ngen ake - Jangan malu dengan saya


Dan lagi extra..mungkin berulang dengan apa yang di atas.

Makan/eat

Oman

Minum/drink

Misep

Tidur/sleep

Lorok/lundok

Mandi/shower

Ndok

Kencing/pee

Nyengit

Buang air besar/poop

Lebek

Bangun/wake up

Taga

Jalan/walk

Masat

Berlari/run

Mengasa

Berenang/swim

Nyatung

Berdiri/stand up

Neting

Duduk/sit down

Madung

Ambil/take

Alak

Letak/put

Metei

Simpan

Maong

Baring/lay down

Meken

Bersandar/lay over

Nyendei

Tengok/Look, watch

Na’at

Tutup/close

Mekep

Jangan/don’t

Ayen

Tidak/No

Abek

Ya/yes

Aak

Tak perlu/ No need

Abek ebo

Hai, apa kamu buat?

Hai, inu iko ti?

Apa khabar kamu?

Inu denga iko?

Di mana kamu kerja?

Kembi iko kerja?

Berapa umur kamu?

Kodak umun iko?

Sudah kamu makan?

Pek iko uman?

Kenyang betul rasa saya ni.

Beso lan tekak ake ni.

Lapar rasa saya ni.

La'u tekak ake ni.

Pegi makan di pasar.

Tei uman ka pasen.

Sudah kamu mandi?

Pek iko ndok?

Pukul berapa sekarang ni?

Pukun kodak jakak ini?

Bila kamu balik?

Medan iko olek?

Esok saya balik.

Nembam ake olek.

Jangan lama sangat.

Ayen majok alek.

Baik-baik jalan.

Tega ketei masat.

Jangan bawa kereta laju sangat.

Ayen gin kereta laju alek.

Kamu putih dan cantik.

Iko putek and tagep.

Siapa nama kamu?

Ek ngadan iko?

Saya pandai cakap Kenyah sikit saja.

Ake njam tirak Kenyah kediut tuak.

Boleh kamu ajar saya bahasa Kenyah?

Okat iko ajar ake bahasa kenyah?


👉UPDATE (2020) : hi..blh baca post terbaru saya untuk perbualan dalam bahasa kenyah. Tekan link ni ok :  Belajar Bahasa Kenyah dalam Bentuk Perbualan 👈


Diharapkan dapat membantu anda yang nak belajar bahasa kenyah. Feel free untuk komen kalau ada yang ingin ditanya. Saya juga alu-alukan sesiapa saja yang ingin perbetulkan apa yang saya kongsi ini. Kemungkinan ada yang salah yang saya buat. Apa-apa pun, terima kasih sebab sudi klik dan baca blog saya ini.

Anyway, saya dah update and tukar sedikit post saya ni sebab saya ada terjumpa blog lain yang copy paste sebahagian dari post saya ni.

Thank you once again. Hopefully, it is easy for you to read and understand. And I wish that you can master bahasa kenyah in future. Because who knows? Good luck!

HAVE A BLESSED LIFE TO ALL OF YOU THAT READ THIS. TIGA TAWAI. 

Comments

  1. Replies
    1. We usually say "tahniah" too..or say other things that has the same meaning with "tahniah". But "tahniah" in kenyah..I'm not so sure. Sorry.. 😊

      Delete
    2. No word tahniah in kenyah...

      Delete
  2. how to say :
    Hair
    eye
    ear
    nose
    face
    neck
    hand
    leg
    foot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry for the late reply.
      1. Puk
      2. Mata(not sure in kenyah)
      3. Telinga(not sure too, we usually say in bm)
      4. Dung
      5. Silung
      6. Batuk( if I'm not mistaken)
      7. Ojok
      8. Taket
      9. Taket also..

      Delete
    2. Puk
      Ma'ta
      Telengnga
      Ending
      Silung
      Batik
      O'jok
      Taket
      Budak Taket

      Delete
    3. Puk
      Ma'ta
      Telengnga
      Endung
      Silung
      Batu'k
      O'jok
      Ta'ket
      Buak ta'ket

      Delete
  3. tega tawai mong2 obak pekalai pesu kenyah..boka un masa datanglah kampung kenyah..hhaha

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. kalau tak salah saya..mksdnya.. "saya suka kamu". tapi kampung saya lain cara sebutannya sbb tu saya tak berapa sure sgt.

      Delete
  7. Blh sya tahu maksud ni Nak kini akik naat tuak enew kemelew

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi sini saya lihat sahaja itu sekejap.-mean-
      Kalau kenyah kami cakap nak kini ading akek kelok naat tuak no kulu

      Delete
  8. Apa maksud "Bimpin uluk cuk" ia admin. Boleh tolong terjemahkan. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bimpin maksudnya rindu. Uluk cuk tu saya tak berapa pasti sebab lain2 kampung lain sebutan dia.

      Delete
    2. Thanks admin. Really appreciate it.

      Delete
  9. Kalau "sudah lama tidak berjumpa"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm kenyah.. "majok abek tegok iko".. sudah lama tak jumpa kamu.

      Delete
  10. Tusah murip ngan kelunan eh pelapah lapah sibuk hal aleu..
    Apa mksd?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya.. "Susah hidup dengan orang mcm ni.. selalu sangat mau sibuk hal orang".

      Delete
  11. macam mana sebut "kamu ini nakal" in kenyah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry, tak sure juga saya. tapi biasanya kami cakap "keliam lan iko ini".

      Delete
  12. How to say I'm always for you my dear. .in kenyah

    ReplyDelete
    Replies
    1. We usually say "ake sentiasa un ngen iko, tuyang".. I know it doesnt sound that romantic in kenyah..but thats what we usually say.

      Delete
  13. Iko perlu tambah penggunaan 'nuk' dalem ji blog..at least, ja ceng ake rasa😂

    ReplyDelete
  14. Nyo'o cok ceng mata, ayen cok ceng hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mksdnya.. biar jauh di mata, jangan jauh di hati. ☺️

      Delete
  15. Replies
    1. Sorry.. tak berapa pasti saya. Sbb ni rasanya bahasa kenyah badeng. Tapi saya rasa maksud dia "sudah siang..masak lah". Saya salu dgr sbb aunty saya kenyah badeng. Tapi saya masih blom fasih. 😊

      Delete
  16. 'Belajen ngn nai aunty' tolong translate bahasa melayu

    ReplyDelete
  17. aro tek uk ngen du lempam maksud

    ReplyDelete
  18. ‘Selamat makan / mari kita makan’ bahasa kenyah nya apa ya ?

    ReplyDelete
  19. How to say

    1. Manik
    2. Kahwin
    3. Perkahwinan

    In Kenyah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry for the late reply.
      1. Enok (how to pronounce: a-nok)

      Kahwin dan perkahwinan saya tak berapa sure sgt sbb biasa kmiorg cakap kahwin sja.

      Delete
  20. macam mana mau sebut ' kawan ' dalam kenyah?

    ReplyDelete
  21. Replies
    1. biven tu saya tak sure sgt apa maksud dia.. biasanya kami salu ckp "ake bimbin iko"..maksudnya saya rindu kamu.

      Delete
  22. What means Inu selengan iko' oh tuyang? Laya' bareng ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. It means "Apa dengan kamu, oh kawan?" For laya' bareng..I'm not actually know what it means, sorry for that.

      Delete
  23. Raiyan. You have a Whtspp group for learn kenyah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry, dear..I didnt. I just done this for blog only.

      Delete
  24. Kalau bahasa kenya nya : selamat tinggal, sampai bertemu kembali keluargaku?

    ReplyDelete
  25. Kalau bahasa kenya nya : selamat tinggal, sampai bertemu kembali keluargaku?

    ReplyDelete
  26. macam mana mau translate apa boleh buat dalam bahasa kenyah ? inu sukat ti ? betul kah ?😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry sbb lambat bls. Ya, betul la tu.. apa blh buat dlm kenyah adalah.. "inu sukat ti".

      Delete
  27. Apakah Sayang and kawan dalam bahasa kenyah adalah Tuyang?, How about Kekasih? Kekasih saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuyang maksudnya adalah kawan sbnrnya. Tapi ada yg panggil sayang mereka, tuyang. Kekasih dlm kenyah..biasanya disebut "bakeh atau bake(ba-ke)". Kekasih saya - "bakeh ake"

      Delete
    2. Thank you so much, Sorry one more, kalo untuk mertua, macam ayah mertua atau ibu mertua?

      Delete
  28. Mcmna nk ckp dlm bahasa kenyah.."rasa happy dpt dengar suara kamu"

    ReplyDelete
  29. Kawan kenyah saya bru kenal, dia sllu ckap berey. Apa berey tu sbnrnya?

    ReplyDelete
  30. Kawan kenyah saya bru kenal, dia sllu ckap berey. Apa berey tu sbnrnya?

    ReplyDelete
  31. Replies
    1. I dont know how to say it in malay, but it almost like "entahlah ni.."

      Delete
  32. How to say goodnight, sweet dreams in kenyah?

    ReplyDelete
  33. Kelesau apa maksud Dalam bahasa Melayu

    ReplyDelete
  34. Kalo bahasa kenyah "sudah Ku bilang sama kau"

    ReplyDelete
  35. Hahaha sangat membantu 😊😊 makasih buat admin 😊😊🌹🌹

    ReplyDelete
  36. Macammana sebut
    1.jaga mata jaga hati awak untuk saya
    2.susah juga orang perasan ni
    3.awak dah makan kah. Jangan tak makan nanti sakit
    4.dah gemukkah awk skrang?

    ReplyDelete
  37. mcm mana nak sebut " saya rindu kamu "

    ReplyDelete
  38. Kumbin tuk ilu kenyah sebut PEMANDANGAN?

    ReplyDelete
  39. Sorry sebab ada yang tak terbalas dan terlambat balas komen. Saya busy dgn study jadi jarang dapat update dan balas komen semua. Terima kasih untuk segala komen dan terima kasih juga untuk yang tolong balas/jawab komen yang ada di sini. Anyway, tiga tawai dan selamat belajen bahasa kenyah.

    ReplyDelete
  40. Replies
    1. Jika ada masanya, saya akan tambah lagi ya. 🤗

      Delete
  41. Apa maksud tutui? Kawan saya suka panggil saya tutui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti apa word yang sesuai utk maksud tutui tu dlm bm. Kira mcm kmu ckp "Jadilah tu".. contoh mcm kamu dpt untung RM500 kan, kamu pun mcm ohh jadilah tu drpd tak ada apa2. Tapi saya tak tau la kalau itu yang kwn kamu mksdkan. 😅

      Delete
  42. How to say.. (bh kau belanja saya kfc)

    ReplyDelete
  43. Selamat pagi dalam bahasa kenyah apa?

    ReplyDelete
  44. Min tolong terjemahkan : aku rindu sama kamu, apa kamu juga rindu sama aku?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.. "ake bimbin ngen iko, bimbin to iko ngen ake?"

      Delete
  45. Min tolong terjemahkan : tambahkan pertemanan, dia ganteng tapi buaya😂?

    ReplyDelete
  46. Min tolong terjemahkan :tambahkan perteman, dia ganteng tapi dia buaya?

    ReplyDelete
  47. Kak tolong diartikan liat mejoh osahosah.mekep mata keno keno. lepah ja lunto

    ReplyDelete
  48. Tolong artikan
    Ahaq kuak t sekam
    Ahaq Peh
    Kumpin aget cuk
    Tiga tawaii

    Trimkasih

    ReplyDelete
  49. Hi.. bawa/membawa (bring) dlm bahasa kenyah apa ya?

    ReplyDelete
  50. What is 'oyau barau'.I hear it from my friend.

    ReplyDelete
  51. 'aak ake nak kah whatsapp' means ?

    ReplyDelete
  52. gambar dia seiras muka kamu? means?

    ReplyDelete
  53. Guna baju Kenyah dalam Bahasa kenyah apa??

    ReplyDelete
  54. Meng kelo madeng² kereng. Perah kahung kui basak dahun kelo bakeh -what the meaning of this?

    ReplyDelete
  55. What mean of " ikuk yak akik ubak " ? Can you translate please.

    ReplyDelete
  56. Mesei ca lu'ong,betei tudok ngawit...maksud nya apa ya??

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Belajar bahasa Kenyah | Dalam bentuk perbualan | 2020

Jom Belajar Bahasa Kenyah! Part 4